Bra livsstilsförändringar som kan spara dig pengar

Posted by & filed under .

Vi vill alla leva bättre och mer hälsosamma liv, som tur är finns det bra saker online som inte bara gör dig mer hälsosam utan också sparar dig pengar.

Kolsyra själv

Många gillar idag att dricka läsk och kolsyrat vatten, detta kostar både miljön och din hälsa väldigt mycket. Som tur är finns det nu fler och fler kolsyremaskiner på marknaden som gör det möjligt för dig att själv göra kolsyrat vatten hemma. Detta utan långa och kostsamma transporter av vattnet.

Smartson gjorde ett test av 7 olika maskiner som finns på marknaden idag. Vinnarna i testet vara AGA Aqvia och Sodastream Genesis. Båda med 19 poäng av 25 möjliga. AGA Aqvia gav mindre bubblor och en lyxig känsla. Sodastream Genesis producerade större bubblor men har även den en elegant estetik.

Oavsett vilken modell man väljer så finns det mycket att tjäna på att börja kolsyra vatten hemma.

E-cigarett

doktor bryter cigarett

Rökning är något som tär på både plånboken och hälsan. På senare tid har E-cigaretter i olika varianter börjat komma allt mer och Smokesmart.se har i en artikel tagit upp 15 fördelar med att byta till e-cigaretter. I deras räkneexempel visar dom att en storrökare kan spara nästan 20.000kr varje år, då räknas inte hälsobesparingen in.

E-cigaretterna ger samma nikotinkick som tobak genom att blanda rent nikotin med en ofarlig vätska som sedan i e-cigaretten förångas och kan andas in som rök.

Börja cykla eller gå

Transport är ofta en av de större utgifterna i ett hushåll. Oavsett om man åker kollektivt eller kör så finns det stora besparingar att göra genom att istället gå eller cykla. En enkel cykel kan gå på så lite som ett par tusen kronor, en summa som de flesta lätt kan spara in på mindre än ett år om de väljer cykeln framför bilen.

Även här har vi självklart en hälsoaspekt, ett dagligt träningspass för kommer förbättra ditt mående och förlänga ditt liv.

Mera grönt i kosten

Grönsaker och frukter innehåller många bra vitaminer, antioxidanter och mineraler som kroppen älskar. Det sänker blodsockret och skyddar mot diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Byt ut kolhydraterna mot broccoli eller sallad några gånger i veckan. Se till att det alltid finns något grönt som serveras till middagen, även om det bara är några gurk- och paprikaskivor. Det är alltid bättre än ingenting.

Börja ta med en eller två frukter till jobbet. När sötsuget sätter igång, eller om hungern börjar en timme innan du slutar eller timmen innan lunchen, så tar du fram ett äpple eller näve vindruvor istället för att äta choklad eller fikabröd.